پایگاه خبری الف 27 تير 1396 ساعت 10:35 http://alef.ir/vdcbzfba9rhb95p.uiur.html?493279 -------------------------------------------------- عنوان : پنبه در گوش خودروسازان! -------------------------------------------------- متن : لزوم تغییرات مدیریتی و فراتر از آن تغییر نگاه در صنایع خودروسازی کشورمان سال‌هاست که از سوی کارشناسان مختلف بیان می‌شود و بسیاری از آنها نسبت به آینده مبهم و اثرات مخرب ادامه روال کنونی در‌این صنعت هشدار می‌دهند. در این سال‌ها اما وزارت صنعت، معدن و تجارت در بزنگاه‌های مختلف به شدت مدافع خودروساز‌ها بوده و از مدیران این صنعت و سیاست‌های صنعت خودروسازی کشورمان دفاع کرده است. اما در اقدامی عجیب، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع)  لب به انتقاد شدید از «مدیران نارکارآمد خودروسازی‌ها» گشود و گفت: «برخی برای استفاده از مدیران صادراتی در خودروسازی‌ها پنبه در گوش گذاشتند»! البته در طول همه این سال‌ها یکی از مهم‌ترین انتقادها به وزیر صنعت از سوی کارشناسان اتفاقا همین بوده و حالا معلوم نیست مخاطب وزیر چه کسی است؟ هر چند روی کاغذ دو خودروسازی بزرگ کشورمان به نوعی خصوصی‌ شده‌اند اما با توجه به سهم بالای دولت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایدرو در‌این دو خودروساز از یک سو و پراکنده بودن سایر سهامداران این شرکت‌ها به دلیل فروش سهام به صورت خرد در بورس، این دولتمردان هستند که مستقیما مدیران خودروساز‌ی‌های کشور را منصوب می‌کنند. در این سال‌ها همواره کارشناسان از وزیر صنعت، معدن و تجارت گلایه داشته‌اند که با پشتیبانی‌های بی حد و حصر از خودروسازی‌های کشور زمینه را برای ایجاد فضای انحصاری بیشتر در این حوزه آماده  است. همین دو سال قبل بود که نعمت‌زاده در نامه‌ای بلند بالا که شبیه به جزوه‌های درس اقتصاد کلان دانشگاه‌ها بود به‌رییس جمهور، استدلال کرده بود که بازار خودرو در کشور دیگر انحصاری نیست و باید قیمت‌گذاری‌ها آزاد و شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری حذف شود. یا دفاع تمام قد او در موضوع کمپین تحریم خرید خودورهای داخلی هم نشان دهنده پشتیبانی صریح و بی کم و کاست وزارت صنعت از مدیران خودروسازی‌ها است. اما ظاهرا آش بی توجهی دو خودروساز بزرگ کشورمان به خواسته‌های مشتریان آنقدر شور شده که حالا وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به عنوان یکی از حامیان اصلی این مدیران می‌خواهد از این حمایت‌ها تبری بجوید. پنبه در گوش مدیران خودروساز سال‌هاست کارشناسان هشدار می‌دهند که صنعت خودرو کشورمان باید در مسیر یک پوست‌اندازی جدی در حوزه‌های تولید، فروش، مدیریت و کیفیت حرکت کند، اما مدیران مختلف این صنعت و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکیه بر بازار انحصاری خودرو در کشور پنبه در گوش خود کرده و به این انتقادها توجهی نمی‌کنند. روز گذشته هم محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره بدون اشاره به حمایت‌های پیشین خود از مدیران این صنعت گفت: «زمانی گفتم باید مدیر صادراتی به کشور وارد کنیم اما ایراد گرفتند و برخی نیز برای استفاده از مدیران صادراتی در خودروسازی‌ها پنبه در گوش گذاشتند.» وی همچنین با بیان اینکه صنعتی که با خارجی‌ها رقابت کند نداریم، گفت: «در سال‌های پیش عنوان کردیم که با روش‌های سنتی نمی‌توانیم صنعت را رشد دهیم، به همین دلیل با دانشگاه هاروارد صحبت کردیم و پس از آن مؤسسه‌ای برای پرورش مدیران آینده بخش خصوصی ایجاد شد.» وزیر صنعت با تأکید بر اینکه فقط کتاب خواندن انسان را مدیر نمی‌کند، گفت «در رشته‌های پیشرفته‌ای مانند خودروسازی، مدیر صادراتی نداریم که این مسئله را عنوان کردیم ولی عده‌ای پنبه در گوششان گذاشتند و نمی‌شنوند.» به هر حال بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو کشورمان درجا می‌زند و سال‌هاست که کارشناسان اقتصاد صنعت خودرو در مورد ادامه روند کنونی هشدار می‌دهند. دو سال قبل در قالب بسته رونق اقتصادی، دولت دست به کار شد و‌با‌ارایه وام 20 میلیون تومانی خرید خودرو تکانی به بخش تقاضا در بازار خودرو داد تا خودروسازان نفسی بکشند. کارشناسان اقتصادی همان زمان ضمن انتقاد به نحوه ارایه تسهیلات به این صنعت، از خودروسازان خواستند از این فرصت استفاده کنند و به بازسازی اعتماد مصرف‌کنندگان اقدام کنند.  کیفیت پایین و قیمت بالا در کنار بی‌توجهی به سلیقه مشتریان و کیفیت پایین خدمات پس از فروش از جمله مهم‌ترین عوامل قهر مشتریان با خودروسازان داخلی است و با وجود ارایه تسهیلات این بازار باز هم در رکود به سر می‌برد. در این سال‌ها هم که انتقادها به صنایع خودروسازی کشور به شدت افزایش یافته است، خودروسازان با اتکا به بازار انحصاری که در اختیار دارند تلاش چشم‌گیری برای رفع این انتقادها از خود نشان نداده‌اند. براساس تئوری‌های اقتصادی فعالیت هر بنگاه اقتصادی وابسته به بازار فروش است. بازار فروش صنایع خودروسازی کشور در سال‌های اخیر به شدت تضعیف شده و تولیدات آنها هم در حدی نبوده است که بتوانند به فکر بازارهای خارجی باشند. این عوامل باعث شده اقتصاد صنایع خودروسازی کشور روز به روز تضعیف شود و در سراشیبی سقوط قرار بگیرد. قرار بود با ارایه تسهیلات خرید خودرو وضعیت این صنعت تغییر کند و آنها بتوانند حداقل بدهی‌ خود را به‌قطعه‌سازان پرداخت کنند، اما ظاهرا در این عرصه هم همچنان مشکلات پابرجا است که این مسئله هم بخش دیگری از اقتصاد صنعت خودرو یعنی بخش قطعه‌سازی را با مشکل مواجه کرده است.  سازمان گسترش سیاسی شده است  نعمت زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با‌بیان اینکه اتفاق بدی در سال‌های گذشته افتاده و چهره سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو ) سیاسی شده است، گفت: «باید اجازه دهیم تا این سازمان وظیفه خود را ایفا کند.در قانون رفع موانع تولید، رقابت‌پذیری به تصویب رسید که سازمان توسعه‌ای در قالب اساسنامه قانونی خود انجام وظیفه کنند. به مدیران توصیه می‌کنم که وظیفه اصلی را فراموش نکنیم.» وی ادامه داد: «قوانین برای این است که مسئولان بتوانند به وظیفه‌شان عمل کنند. در سال 93 حدود 35 مورد از مصوبات دولت قبل را اصلاح یا لغو کردیم که مانع کسب و کار بخش خصوصی و دولت بود و در قالب رفع موانع تولید نیز مواردی را اضافه کردیم و مجلس نیز برخی موارد را اضافه کرد که بعضی از آنها مفید بود و بعضی نیز مفید نبود. از مجلس می‌خواهیم که در قالب‌ اقتصاد مقاومتی اگر موانعی برای کسب و کار مردم وجود دارد، آن را برطرف کند.» نعمت‌زاده با تأکید بر اینکه بخش خصوصی باید توانمند باشد، گفت: «ما باید مکمل بخش خصوصی باشیم ولی به عنوان دستگاه دولتی نیز باید کمک کنیم که بخش خصوصی توانمند شود. دیدگاه رقابت با بخش خصوصی یا کار کردن موازی با این بخش را باید کنار بگذاریم.» منبع:حمایت