پایگاه خبری الف 18 بهمن 1394 ساعت 7:17 http://alef.ir/vdcbw9bffrhb59p.uiur.html?329983 -------------------------------------------------- عنوان : ضرورت ایجاد تلویزیون های خصوصی بخش تعاملی الف - وحید دهقان بهابادی -------------------------------------------------- متن : صحبت از افزایش دیش های ماهواره در چند سال قبل نوعی تابو بود و تنها به هشدارهایی کلی از طرف مسئولان بسنده می شد و البته به جمع آوری گاه و بیگاه از سوی نیروی انتظامی که آن هم البته بیشتر از آنکه موثر باشد به نوعی موجب کسب درآمد مضاعف دیش فروشان و نصابان می شد. اما مدتی است که در این زمینه حتی آمارهایی نیز اعلام می شود و حتی برخی تهیه کنندگان سینما یا تولیدکنندگان تبلیغ در این شبکه ها را کم هزینه تر و موثرتر می دانند. قصد نداریم در این نوشته به بررسی این شبکه ها بپردازیم اما آنچه مشخص است این است که ماهیت نهایی این شبکه ها در تضاد با منافع کشور است و حتی ممکن است در ظاهر شبکه ای حتی یک دقیقه اظهار نظر سیاسی خاصی نکند اما ماهیت برنامه ها به گونه ایست که نهایتا در تضاد با اصول کشور است. مسلما در این میان بزرگترین مقصر را می بایست صداوسیما و عدم افزایش کیفیت برنامه های آن دانست. هنوز به یاد داریم تا همین یکی دو سال قبل تبلیغات ما بین برنامه ها به گونه ای بیداد می کرد که عموپورنگ تبلیغ ماکارونی می کرد یا در پایتخت تبلیغات را می دیدیم و یا تبلیغاتی که بعد از مدت ها مشخص می شد ابتدایی ترین مجوزها را از سوی نهادهای بهداشتی ندارد. علاوه بر این تاکید بر ایجاد شبکه های جدید بدون توجه به کیفیت آن ها منجر به هزینه های فراوانی گردید که اکنون دامنگیر صداوسیما شده است. به نظر می آید با وضعیت فعلی می بایست در سیاست های کانال های تلویزیونی تجدید نظر گردد. در حال حاضر با سیاست های فعلی شبکه های تلویزیونی خصوصی جایی در کشور ما ندارند در حالی که تغییر سیاست ها در این موضوع می تواند مخاطبین را به فضای تولید محتوای داخلی بازگرداند. طبیعی است که برای این موضوع می بایست فضای بسته فعلی تغییر زیادی یابد و بخش خصوصی بتواند با آزادی والبته با در نظر گرفتن قوانین کشوری به تولید و ارائه محتوا بپردازد. مسلما بسیاری از احزاب، کمپانی های بزرگ و نهادهای مردمی انگیزه زیادی برای اینکار دارند. البته تمامی این موارد به شرط همکاری صدا و سیما و اجازه استفاده از زیرساخت های موجود می باشد. تلویزیون های اینترنتی هم به نظر با زیرساخت های فعلی چندان مجال کسب توفیق ندارند و با توجه به کیفیت پایین اینترنت و هزینه نسبتا بالای آن بعید است بتوان روی IPTV حساب چندانی باز کرد. البته بعید است مسئولین صداوسیما به سادگی از تفکرات خود دست کشیده و حاضر به پذیرش این موضوع باشند اما باید توجه داشت بهترین راه حل برای پیشگیری از روند افزایشی بینندگان تلویزیون های آن سوی آب، دادن مجال به تولیدکنندگان داخلی می باشد.