پایگاه خبری الف 20 تير 1396 ساعت 11:47 http://alef.ir/vdcbg8bawrhb95p.uiur.html?491208 -------------------------------------------------- عنوان : ژنرال های نفتی؛ از گذشته تا امروز بخش تعاملی الف - احمد شیرانی تک آبی -------------------------------------------------- متن : تقریبا 4 سال پیش و در چنین ایامی، قبل از تشکیل کابینه دولت یازدهم بیژن نامدار زنگنه در خصوص تغییر مدیران وزارت نفت در دولت جدید گفت: (( باید گروهبان ها جای خود را به ژنرال ها بدهند )) و این چنین تیم مدیریتی که سابقه انعقاد قراردادهای پرابهام و فساد آور توتال، کرسنت و استات اویل در دوره اصلاحات را یدک می کشید خود را مدیرانی "حرفه ای"،" کاربلد"، " دارای توان اجرایی و فهم سیاسی" توصیف می کنند. اما براستی آیا ژنرال های خودخوانده مسئولیت اقداماتشان را می پذیرند؟ آیا قراردادهای IPC جدیدترین شاهکار ژنرال ها، چهره بزک کرده قرارداد کرسنت است؟ آیا کسی مهر محرمانه را از دست آقایان می گیرد؟ انعقاد قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال جهت حضور در فاز 11 پارس جنوبی حواشی زیادی به همراه داشته است. در این خصوص ذکر چند نکته خالی از لطف نیست: 1-متهم کردن منتقدین قرارداد مذکور به مخالفت با سرمایه گذاری خارجی بی اخلاقی رسانه ای جریان حامی دولت است. قطعا منتقدین دولت روحانی جذب سرمایه گذاری خارجی را الزامی مهم جهت نیل به رشد اقتصادی مطلوب، اشتغال پایدار و رونق اقتصادی می دانند اما این امر منوط به رعایت منافع ملی، شفافیت فرآیند، بستن منافذ فساد با عبرت گرفتن از قراردادهای پورسانت محور قبلی است. 2-انعقاد قرارداد با ترک تشریفات و عدم برگزاری مناقصه آن هم با این حجم، در خوشبینانه ترین حالت ممکن سوء مدیریت آشکار است. واگذاری پروژه های جذاب نفتی خارج از مسیر مناقصه بین المللی به معنای تداوم حاکمیت پورسانت در ساختار اقتصاد نفتی ایران است. 3-آیا قبل از حاتم بخشی ژنرال های نفتی بهتر نبود تکلیف 60 میلیون دلار رشوه شرکت توتال در دولت اصلاحات مشخص می شد؟ شرکای داخلی توتال در دهه هشتاد چه کسانی بودند؟ این افراد با کدام قدرت سیاسی و اقتصادی توانستند در ازای دریافت پورسانت سنگین امکان حضور توتال در توسعه میدان نفتی سیری و فاز های 2 و 3 پارس جنوبی را فراهم کنند؟ 4-براستی آیا تضمین های لازم از شرکتی که پس از تشدید تحریم ها با رها کردن کار، تصمیم به خروج از ایران گرفت اخذ شده است؟ با توجه به روابط ویژه دولت فرانسه با قطر از یک سو و حضور توتال به عنوان پیمانکار در دو سوی میدان پارس جنوبی (ایران و قطر) چه تضمینی برای عدم ارائه اطلاعات ایران به قطر وجود دارد؟ 5-انعقاد قراداد توتال در چارچوب مدل قراردادهای جدید نفتی (IPC) نگرانی ها در خصوص عدم انتقال دانش فنی، استفاده نکردن از توان شرکت های داخلی، طولانی بودن مدت قرارداد، فراهم نمودن بستر فساد در مجموعه نفت و ... را افزایش داده است. 6-امیدواریم نهادهای نظارتی به وظیفه قانونی خود آنگونه عمل نمایند که تا چند سال دیگر شورای عالی امنیت ملی کنکاش و اظهار نظر پیرامون ابعاد قرارداد توتال را همچون برخی قراردادهای دیگر ممنوع نکند.