پایگاه خبری الف 27 آبان 1394 ساعت 11:12 http://alef.ir/vdcbfgbfwrhb89p.uiur.html?310938 -------------------------------------------------- عنوان : کشاورزی، مدیریت ریسک یا مدیریت بحران بخش تعاملی الف - رامین امینی زارع -------------------------------------------------- متن : بخش کشاورزی؛ رسالت بزرگ امنیت غذایی را در کشور برعهده دارد و به عبارت دیگر صحنه گردان کمیت و کیفیت غذای موجود در سفره مردم است. مزرعه؛ درحقیقت آوردگاه موجود زنده و طبیعت به شمار می آید و از نگاه دیگر محصول چیزی است که از کنش طبیعت با بخش کشاورزی برجای مانده است. تولید کشاورزی درفلات ودامنه کوهسارهای ایران زمین، به دلیل تنوع اقلیمی و موقعیت جغرافیایی با مخاطرات گوناگونی روبرو است و هر ساله زیان بسیاری از ناحیه خشکسالی، سرما و یخبندان، تغییرات دمایی،سیل، طوفان و دیگر عوامل خسارت زا به این بخش وارد شده و به سخن دیگر حجم قابل توجهی از غذای مردم از سفره آنان کاسته می شود. بسیاری از دولت ها در جهان کنونی برای ساماندهی خسارت های کشاورزی از سازوکار مترقی بیمه کشاورزی بهره می برند. در میهن ما نیز سامانه ای بیمه ای در بخش کشاورزی وجوددارد که ظرفیت حمایت نظام مند از تولید به صور ت نهادینه درآن وجوددارد. اینک تعداد ۲۰۴ ریسک متنوع در ۱۵۳ عنوان فعالیت تحت پوشش بیمه در زیر بخش های زراعت، باغبانی، دامپروری و منابع طبیعی از نظر ریسک مالی زیر پوشش قرار دارد. منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح عظیم و ملی بیمه کشاورزی درکشور، وابسته به حق بیمه دریافتی به عنوان ورودی این صندوق دولتی به شمار می آید که خود مرکب از حق بیمه سهم کشاورز (یا در اصطلاح بیمه گذار)،به همراه کمک دولت و مشارکت مالی آن در حق بیمه است که گاه کمک دولت بیش از سه برابر پرداختی کشاورزان می باشد. مصارف این سامانه اقتصادی نیز غرامت است که درپی رخدادخسارت دراثر عوامل خطر مندرج در بیمه نامه، به کشاورزان زیان دیده براساس قانون پرداخت می گردد. آنچه در اقتصاد بیمه کشاورزی ایران در رابطه منابع و مصارف، مشاهده شده است همواره سنگینی کفه ترازو به سوی مصارف میل داشته است به گونه ای که گاه نزدیک به ۴ برابر حق بیمه دریافتی غرامت پرداخت گردیده است که خود نشان از عدم تعادل در منابع و مصارف دراین سامانه دارد. روشن است که بیمه کشاورزی ابزاری مالی برای مدیریت ریسک دربخش کشاورزی به شمار می آید وآن هنگام موفق خواهد بود که مدیریت فنی ریسک نیز در بخش کشاورزی ازراههایی همچون الگوی کشت مناسب، مدیریت زمان ،مکان ودیگر طرح های کاهندگی خسارت حاصل شود. به عنوان یک برتری، مدیریت ریسک امکان پیش بینی و برآورد خسارات را پیش از وقوع دارد و براساس آن می توان منابع مالی مورد نیاز را درقالب حق بیمه سهم دولت و کشاورز و نیز کارمزد اجرای عملیات بیمه ای، برآورد نمود. ایجاد یک ردیف مستقل در بودجه سالیانه کشور به گونه ای که اعتبارات مورد نیاز اجرای این طرح ملی، تخصیص یافته تلقی گردد؛ می تواند اقدام موثری در تامین منابع مالی سهم دولت به شمار آید. ناگفته نماند در دوره نوین راهبری نظام بیمه کشاورزی، رویکردکنونی افزایش کارآمدی و حرکت به سوی شکل یافتن یک صندوق اثربخش بیمه ای بامنابع مالی پایدار، ضمن ارائه خدمات متنوع و بهره گیری از کمک های تعریف شده وهدفمند دولت، بخشی از نقشه راه است و در این مسیرگام های خوبی در جهت لایه بندی ریسک انجام شده است. درپایان باعنایت به عزم دولت در تجمیع واحاله کمک های گوناگون درهنگام خسارت به نظام بیمه ای، امید است با تحقق قانون اعداد بزرگ در بیمه، امکان خدمت رسانی بهینه به بهره برداران بخش کشاورزی کشور فراهم آید.