پایگاه خبری الف 8 اسفند 1395 ساعت 6:34 http://alef.ir/vdcbf9bafrhba8p.uiur.html?449133 -------------------------------------------------- عنوان : نگاهی به موضوع تصفیه های گروهی در فیلم سیانور بخش تعاملی الف - بهروز ساریخانی -------------------------------------------------- متن : ظاهرا آقای محمود رضوی چندی است که تصمیم گرفته هر سال حداقل یک فیلم با موضوع سازمان مجاهدین خلق ایران ( آن هم تنها مربوط به مقطع تغییر ایدئولوژی سازمان) تهیه نمایند و برای کارگردانی نیز آقای بهروز شعیبی را مناسب تر تشخیص داده اند. تجربه نشان داده که با توجه به محدودیت و فشارهای موجود در سینمای ایران, ساختن فیلم های تاریخی ( از جمله مذهبی ) که حق مطلب را ادا نموده و روایت همه جانبه ای از موضوع را به تصویر بکشد, تقریبا ناممکن است. شاید به همین جهت است که فیلمسازهای خوب ما اکثرا علاقمند به ساختن فیلم های اجتماعی می باشند. نکته دیگر زمان ساخت فیلم های تاریخی است. معمولا وقتی یک فیلمساز سراغ موضوعی تاریخی یا رمانی قدیمی می رود که می خواهد به اشاره به آن واقعه یا داستان, به موضوعی معاصر تلنگر زده و یا آن را از نگاهی امروزی مورد بازنگری قرار دهد. اما براستی منظور تهیه کننده و کارگردان موضوع دردناک فوق در "سیانور" چیست؟ یکی از تلخ ترین دوران حیات سازمان مجاهدین خلق, مقطع تغییر ایدئولوژی بوده است. در این جریان دوستان همرزمی که بشدت مورد تعقیب بودند, بدون کمترین تعامل و صبوری اسلحه بر هم کشیدند. این درگیری های گاه خونین البته در دیگر گروه های سیاسی, مذهبی و چریکی ایدئولوژیک البته همیشه وجود داشته است. اما مورد تصفیه های خونین ایدئولوژیک در سازمان مجاهدین براستی از تاسف بارترین موارد بود. تعامل و احترام و تحمل عقاید دیگران, معضل جدی در جوامع انسانی است. این مشکل بویژه در نظام های بسته که مردم فرصت کافی برای تمرین دموکراسی ندارند برجسته تر می نماید. این یادداشت مجال پرداختن به تاریخ دهشتناک نابردباری در جهان و ایران نیست. اما فروکاستن معضلی به این گستردگی, آنچنان که در" سیانور" آقای بهروز شعیبی, اگر هم بدون کمترین ساده نگری یا سوء نیتی صورت گرفته باشد هیچ کمکی به روشنگری بجهت عبرت امروز و آیندگان نمی کند.