پایگاه خبری الف 16 مهر 1392 ساعت 12:02 http://alef.ir/vdcba8b5srhbg5p.uiur.html?201245 -------------------------------------------------- عنوان : به بهانه ی پنجم اکتبر، روز جهانی معلم بخش تعاملی الف - مزبان حبیبی -------------------------------------------------- اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند. متن : پنجم اکتبر، سیزدهم مهرماه، روز جهانی معلم را به همه ی همکاران فرهنگی و تمام دست اندرکاران امر آموزش تبریک عرض نموده و آرزوی پیروزی برای تمامی آنان دارمف امید است در راه خدمت به آینده سازان مملکت موفق باشید. در چنین روزی است که نقریبا در تمام جهان،البته به جز ایران، معلمین همایش های متعددی برگزار می کنند و خواسته ها و مشکلات خود را برای پیگیری دولت ها، اعلام میکنند اما سالهاست که در کشور عزیزمان ایران، نامی از این روز نیست و فقط روز ملی معلم است که گرامی داشته می شود آن هم بیشتر اولیاء محترم در این فکرند که چگونه دل معلم مورد نظر را به دست آورند که البته در تبدیل روز گرامی داشت معلم به روز کادو دادن به معلم، همکاران عزیز بنده کم تقصیر ندارند. از این جهت است که بنده پیشنهاد میکنم روز جهانی معلم را به سبک دیگر کشورها برای گرامیداشت واقعی معلم و شنیدن حرف های او برگزار نماییم نه بهانه ای برای همایش های متعدد که به جز تحمیل هزینه های بیهوده به بودجه عمومی کشور هیچ نتیجه ی دیگری ندارند. در کشورهای اروپایی در چنین روزی مسولین دولتی فقط گوش می دهند و سعی دارند تا مشکلات و معضلات را به دقت به یاد سپرده و در کنار آن پیشنهادات معلمین را نیز با صبر و حوصله ی فراوان گوش میدهند تا با استفاده از راه کارهای متخصصین راهی بیابند برای رفع نقص ها و استفاده از پیشنهادها در پیشبرد و تعالی سیستم های آموزشی. فرصت را مغتنم شمرده و چند نکته زیر را برای اطلاع دوستان فرهنگی و غیر فرهنگی دست اندرکار امر آموزش بیان می نمایم: ۱- هیچ تغییری در سیستم های آموزشی در کشورهای پیشرفته اعمال نمی شود مگر اینکه قبل از آن توسط کارشناسان آموزش و معلمین تخصصی مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد که متاسفانه در کشور ما برخی از همکاران تا روز شروع سال تحصیلی هنوز کتاب درسی رشته تخصصی خود را مشاهده ننموده اند که یکی از دلایل آن اهمال خود ایشان و دلیل دیگر آن تغییرات شتابزده ی کتب است. ۲- در صورت امکان اعلام سرفصل های ثابت برای دروس مختلف قبل از شروع سال تحصیلی بر اساس توانمندی های دانش آموزان پایه های مختلف. در برخی کشورها این سرفصل ها توسط دولت مشخص شده و معلمین مجازند براساس توانمندی دانش آموزان کتاب مناسب را انتخاب می کند و معمولا در شروع هر سال یک جلسه بین دبیران هم رشته برگزار شده و پس از اعلام نظر هر یک از آنان در نهایت یک عنوان کتاب برای آن سال انتخاب شده و تدریس خواهد شد. ۳- راه کاری مناسب برای ارتباط دانش آموزان و معلمین با مشاغل مختلف طراحی شود تا تمام پایه های تحصیلی به فراخور نیاز بتوانند در امور مختلف بتوانند با مشاغل مختلف ارتباط داشته باشند. ۴- حذف برنامه های کلیشه ای از سیستم آموزشی جهت چابک نمودن آن، که فقط هدف برخی از این برنامه ها فراموش شده و دراره ای موارد اجرای آنها، فقط برای بودن یک عنوان در بیلان کار آموزش و پرورش است. ۵- ارتباط بیشتر همکاران فرهنگی با اولیا و دانش آموزان در زمان های خارج از زمان آموزش و البته تحت نظر مدیریت آموزشگاه ها. ۶. اولیاء محترم که توانایی ارائه ی خدمات خاصی مانند آموزش، مشاوره، خدمات درمانی و یا خدمات تشخیصی دارند، می توانند با هماهنگی مدیران آموزشگاه ها به ارائه آن خدمات به سایر دانش آموزان اقدام نمایند.