پایگاه خبری الف 7 ارديبهشت 1393 ساعت 13:41 http://alef.ir/vdcb8ab55rhb5fp.uiur.html?224312 -------------------------------------------------- عنوان : تفاهم 100 میلیارد دلاری نفتی - شهری -------------------------------------------------- متن : قائم مقام معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران جزئیات تفاهم نامه ۱۰۰ میلیارد دلاری وزارتخانه های نفت و کشور که با حضور شهردار تهران به امضا رسید را تشریح کرد. حجت الله بهروز در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه این تفاهم نامه میان وزارت خانه های نفت و کشور بسته شده است، گفت: وزیر نفت وعده داد که قسمتی از درآمدهای نفتی را در راستای کم کردن سوخت و مزایای حمل و نقل عمومی به حوزه حمل و نقل در کشور اختصاص دهند که این رقم در تفاهم نامه معادل ۱۰۰ میلیارد دلار لحاظ شده است. وی با ابراز تاسف نسبت به یکی از موضوعات مطرح شده در تفاهم نامه ای که باید پیگیری شود، تصریح کرد: وزارت نفت اعلام کرده که باید سرمایه گذاری ها در بخش حمل ونقل عمومی انجام شود و پس از اتمام و تکمیل پروژه هزینه ها توسط وزارت نفت پرداخت شود که این موضوع کاری غیرممکن است چرا که مفهومی ندارد پروژه ای که مشکلش حل شده پس از آن پرداخت هایش انجام شود و بخش دیگری بخواهد پرداختی را در دستور کار خود قرار دهد. قائم مقام معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: به طور معمول با توجه به اینکه این پروژه ها، پروژه های بزرگ کشور به ویژه در بخش مترو محسوب می شوند، باید سرمایه گذاری هایش مستقیم و از طرف یک نهاد انجام و تقبل شود و معمولا هم خود دولت قسمت اعظم این پرداخت ها را برعهده گیرد و اگر قرار است در این راستا وزارت نفت کمکی انجام دهد باید مستقیم پرداخت های پروژه هایی از این دست را تقبل کند چرا که مفهومی ندارد پروژه ها پس از اتمام پرداخت هایش انجام شود. بهروز در مورد برآورد عدد پیشنهاد شده در این تفاهم نامه بیان کرد: برآورد عددی که در این تفاهم نامه پیشنهاد کردند، معادل ۱۰۰ میلیارد دلار است که این رقم برای کل کشور بسیار عظیم است. وی در مورد مدت زمان محقق شدن رقم برآورد شده در این تفاهم نامه اظهار کرد: قرار است این رقم طی مدت پنج سال محقق شود چرا که عددی بسیار بزرگ است. قائم مقام معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در این تفاهم نامه صحبت از مدت زمان پنج سال شده اما من چندان به این موضوع خوشبین نیستم چرا که هم عدد پیشنهاد شده بسیار بزرگ است و هم روشی که مطرح کرده اند بسیار دور از ذهن به نظر می رسد زیرا ابتدا شهرداری باید سرمایه گذاری کند و بعد از آن طی چند سال دولت رقمی را پرداخت می کند. به گفته بهروز به طور معمول و منطقی باید دولت بخشی از سرمایه هایی که در بخش حمل ونقل عمومی را متقبل می شود به صورت مستقیم پرداخت کند. وی همچنین در پاسخ به زمینه هایی که قرار است اعتبار در نظر گرفته شده بر اساس تفاهم نامه میان وزارتخانه های کشور و نفت هزینه شود، خاطرنشان کرد: این اعتبار مربوط به کل کشور است اما عمده سرمایه گذاری مربوط به کلان شهرهایی همچون تهران است و به بخش حمل ونقل ریلی و اتوبوسرانی اختصاص می یابد. قائم مقام معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در شهرهای کوچکتر نیز اعتبار در نظر گرفته شده به اتوبوسرانی و حوزه تاکسیرانی اختصاص می یابد و این دو حوزه نقش پررنگ تری را بازی می کنند. بهروز با بیان اینکه نباید فراموش کنیم از نظر جمعیت، حجم جابجایی و حجم مسافرت هایی که در کشور انجام می شود، شهر تهران دارای حجم بسیار زیادی است گفت: معمولا سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی از کل بودجه های سرمایه ای بخش حمل و نقل عمومی به تهران اختصاص می یابد. وی در مورد میزان اعتباری که در این تفاهم نامه قرار است به شهر تهران اختصاص یابد یادآور شد: این تفاهم نامه به صورت کلی بوده و هنوز مشخص نیست که چه میزان از اعتبار در نظر گرفته شده قرار است در شهر تهران هزینه شود، حتی چارچوب های این تفاهم نامه نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد. قائم مقام معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در صورتی که وزارت نفت بعد از اتمام پروژه بخواهد پرداخت ها را انجام دهد امیدی نیست که بتوان از این تفاهم نامه استفاده جدی کرد.