پایگاه خبری الف 2 اسفند 1395 ساعت 18:17 http://alef.ir/vdcb0zba9rhbaap.uiur.html?447469 -------------------------------------------------- عنوان : نشست خبری "طرح استقبال از بهار 96" برگزار شد -------------------------------------------------- متن : نشست خبری "طرح استقبال از بهار" با حضور دکتر عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی، دکتر محمدخانی معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی و سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد.  به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، در ابتدا این نشست عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان این که ارتقای سیمای شهری سیاست این سازمان است گفت: امسال همزمان با پایان ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) ما طرح نوروز را داریم که با ولادت حضرت فاطمه (س) و و روز زن مصادف شده است.البته بعد از پایان سیزدهم فروردین و تعطیلات نوروزی هم ما ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر را در پیش داریم که جدای از طرح نوروزی طرح ویژه ای را هم با توجه به این دو رویداد در نظر گرفته ایم. او ادامه داد:اقدامات سازمان زیباسازی مربوط به سال گذشته و قبل تر از ان نیست و هزینه ها و اقداماتی که سازمان در طول این سه سال در مرمت ، تملک و نگهداری بافت های تاریخی و مسائل مربوط به میراث کرده است را هیچ سازمان یا ارگان مشابهی انجام نداده است. مدیرعامل سازمان زیباسازی گفت: ما در طی دو سال ترمیم موزه علی اکبر صنعتی را انجام دادیم و تملک خانه اتحادیه ، خانه فولادوند و خانه مینایی در منطقه یازده از دیگر اقدامات سازمان بود. علیزاده گفت:مرمت باغ ملی و خریداری و تملک زمینی برای احداث موزه ی عروسک در خیابان سی تیر هم از اقداماتی است که سازمان زیباسازی انجام داده است. او گفت: ما محور میدان راه آهن و میدان بهارستان تا چهارراه سرچشمه را تا خیابان امیرکبیر را مرمت کردیم و و حذف زوائد در خیابان های فردوسی ، سعدی و چند خیابان دیگر که همگی وظایف زمین مانده ای بودند که هیچ سازمانی متولی آن نبود و نگه داری و انجام این عملیات ها از محل بودجه شهرداری تامین شد و با حمایت این سازمان صورت گرفت. مرمت سردر باغ ملی به اتمام می رسد در ادامه کیهان محمد خانی قائم مقام مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره فعالیت های معاونت فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت:ما در بخش استقبال از بهار چند پروژه شاخص داریم که مرمت سردر باغ ملی یکی از مهم ترین آن پروژه هاست. او ادامه داد:سازمان زیباسازی به دستور آقای قالیباف مرمت این ساختمان که متعلق به دوران قاجار است را به عده گرفت و تا امروز 95 درصد کار مرمت به پایان رسیده است و تنها بخشی از مبلمان فضای داخلی این بنا باقی مانده است که امیدواریم تا پایان امسال این پروژه به اتمام برسد. معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی گفت:هم چنین آبنمای موزیکال پارک ملت که توسط شرکتی چینی راه اندازی شده بود بعد از مدتی که دچار فرسودگی بود توسط تکنسین های ایرانی و با تکنولوژی بومی تعمیر شد و در نوروز 96 میزبان مسافران و شهروندان تهرانی است. محمد خانی گفت:یکی از دیگر پروژه های مهم سازمان زیباسازی که وجهی جهانی پیدا کرد مرمت خیابان ناصر خسرو در دو فاز بود که در فاز اول جداره ها عمومی و محیط جنرال پیرایش شد و در فاز دوم هشت پلاک ارزشمند از جمله ساختمان صدراعظم ، ساختمان تویسرکانی ، ساختمان چهره نما ، ساختمان برقعی ، ساختمان ضیایی ، پاساژ جامعی ، سرای زمرد و ساختمان بنیاد شهید در حال مرمت و بازسازی قرار گرفتند. او گفت: در ادامه فعالیت های پیرایشی ماضلع شمالی حد فاصل میدان فردوسی و دروازه دولت را در دستور کار قرار دادیم که در 15 روز آینده این پروژه به اتمام می رسد و بعد از این ما مرمت حد فاصل چهارراه ولیعصر تا میدان فردوسی را در دستور کار قرار دادیم. قائم مقام مدیرعامل سازمان زیباس ازی شهر تهران ادامه داد:این پروژه از ابتدای خیابان جمالزاده در غرب میدان انقلاب آغاز شده بود و ما تا دروازه دولت را از منظر جداره سازی ، مرمت و بهسازی نماها انجام می دهیم. پروژه "جشنواره نور و نورآرایی" اجرایی شد محمد خانی در باره جشنواره نور و نورآرایی گفت: ما در حوزه نورآرایی دو رویداد مهم داریم که یکی از آن ها رویداد جشنواره نور و نورآرایی است که با همکاری دانشگاه تربیت مدرس صورت می گیرد که در جریان برگزاری آن 1100 اثر به دست ما رسید که از میان ان ها 60 اثر برای اجرا در سطح شهر انتخاب شدند. او گفت:نورپردازی کاروانسرای سنگی در جاده مخصوص ، ساختمان شهرداری تهران در خیابان بهشت و هم چنین ساختمان تئاتر شهر صورت گرفته است و نور پردازی میدان انقلاب نیز تا پایان سال تحویل داده می شود. معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی اظهارداشت: نورپردازی ایستگاه ماشین دودی که در واقع همان خانه فرهنگ کوثر است به همراه حسینیه ارشاد و نمای خارجی کمیته ملی المپیک نیز در این مدت انجام شده است. نمایشگاه مبلمان شهری" دایره خلاق" در پارک ملت محمد خانی عنوان کرد:ما در حوزه مبلمان شهری نیز هم طرحی را با عنوان دایره خلاق داشتیم که آثار برگزیده آن که شامل 5 طرح است در مرحله نمونه سازی است و قرار است که در میان مناطق 22 گانه شهری تقسیم شود. او گفت: در حوزه مبلمان شهری هم امسال مبلمان امامزاده صالح(ع) انجام شده است و مبلمان تالار وحدت نیز در حال انجام است.ما در کنار این طرح ها طرح نمایشگاه منتخب مبلمان شهری را برگزار می کنیم که در نهایت 23 اثر منتخب مبلمان شهری در پیاده راه پارک ملت به نمایش در می آید. معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی درباره جای گذاری وسایل تندرستی در سطح شهر نیز گفت: ما 100 ست 50 تایی در نظر گرفتیم که این وسایل به تدریج به مناطق مختلف می دهیم .ما 84 ست بازی پلی اتیلنی نیز در کنار لوازم ورزشی جانبازان و معلولین برای جایگذاری در شهر در نظر گرفتیم. محمد خانی گفت:امسال سومین سال برگزاری جشنواره مبلمان شهری دایره خلاق است که در سال اول با محوریت نشیمن ، سال دوم با محوریت بافت های تاریخی و امسال با محوریت کودکان شکل گرفته است و بعد از انتشار فراخوان آثار توسط هیئت داورانی متشکل از 13 نفر انتخاب می شود و در شکلی کارگاهی و با راهنمایی و مشاوره داوران 700 اثر در مرحله اول انتخاب و 50 اثر در نهایت انتخاب می شود و بعد از ماکت سازی داوری می شوند. او اظهار داشت:20 اثر برگزیده در نهایت تولید و جهت جای گذاری در مناطق مختلف تکثیر می شوند که به نظر در کشف استعدادهای نو در این حوزه اتفاق قابل توجهی است. معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی درباره مرمت باغ نگارستان نیز گفت: ما کتابخانه پروین اعتصامی در محل باغ نگارستان را به صورت کامل بازسازی کردیم و امکان بازگشایی آن به وجود امده است. چهار یادبود برای مدافعان حرم در ادامه این نشست سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهرداری سازمان زیباسازی شهری تهران با اشاره به فعالیت های این معاون در سال گذشته گفت: در سال 95 دو حوزه گرافیک و بخش تبلیغات فرهنگی در زمره موضوعاتی بود که برای ما در اولویت بودند. او ادامه داد:ما در حوزه دیوارنگاری مرتبط با موضوعات ارزشی کارهای زیادی انجام دادیم که یکی از اتفاق ها فراخوان یادمان شهدای مدافع حرم بود که در این حوزه هنرمندان برجسته ای با ما مشارکت مردند. معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی گفت:ما در یادبود مدافعان حرم سه پروژه در سطح شهر اجرا کردیم که یکی در بلوار کشاور تقاطع کارگر شمالی ، دیگری در میدان پاستور و پروژه ای هم در منطقه 19 در یادبود شهید سردار همدانی انجام دادیم و قرار است که چهارمین اثر هم در منطقه 14 اجرا شود. دیوارنگاری مدارس برای اولین بار اجرایی شد موسوی گفت:ما امسال جدای مرمت 30 اثر دیوار نگاری شهری در حوزه دیوارنگاری مدارس نیز برای اولین بار وارد عمل شدیم و بر اساس آسیب شماسی های صورت گرفته رویداد "ماه مهربانی" را در نظر گرفتیم که پس از اعلام فراخوان بسیاری از افراد حرفی در این حوزه شرکت کردند و این رویداد از مهر ماه امسال آغاز شده است و ما 215 پروژه را در در مناطق 22 گانه اجرا می کنیم. او گفت:به این آمار 59 مدرسه را باید اضافه کنم که در ان دیوارنگاری داخلی مدارش هم صورت می گیرد که تا به امروز در 20 مدرسه این طرح اجرایی شده است. معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیبا سازی گفت:ما امسال در حوزه مجسمه سازی و سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر را که به شاعران معاصر می پرداخت را در کنار چهارمین سمپوزیوم شهدا و پنجمین دو سالانه مجسمه سازی شهری را برگزار کردیم. رویداد " بهارستان" وجه گسترده تری می گیرد موسوی گفت:اما مهم ترین رویداد هنری در حوزه شهری و در طرح استقبال از بهار ، رویداد "بهارستان " است.ما امسال سعی کردیم مجموعه هنرهای شهری را در رویداد بهارستان اجرا کنیم و شورای هنری بسیار قدرتمندی از هنرمندان صاحب سبک در این حوزه از شروع تا پایان رویداد با هنرمندان همراهی می کنند تا افرادی که تجربه اجرای هنرهای شهری را ندارند بتوانند با راهنمایی این اساتید ایده های خود را به اجرا برسانند. او اظهار داشت: ما امسال بخش بندی خاصی نداریم و همه رشته های تجسمی را مد نظر داشتیم که طی فراخوان ما بیش از 1320 هنرمند در مرحله اول این رویداد ثبت نام کردند و در نهایت 260 نفر موفق شدند که وارد مرحله اجرایی شوند. معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی ادامه داد: ما در حوزه آثار حجمی و محیطی بیش از 10 هزار طرح دریافت کردیم اما در نهایت ما از 260 نفر راه یافته به مرحله اجرایی تنها یک اثر را اجرا خواهیم کرد. استقبال هنرمندان از طرح تخم مرغ های نوروزی موسوی گفت: در بخش های مکمل دیوارنگاری و مجسمه بخش فانتزی جشنواره تخم مرغ های نوروزی را هم خواهیم داشت که به واسطه استقبال هنرمندان هنرمندان مشهور ما امسال تعداد المان های حجمی تخم مرغ را افزایش دادیم و در دو بخش حرفه ای و دانشجویی 400 اثر تولید خواهد شد.این بخش با مشارکت 120 هنرمند دانشجو صورت می پذیرد. او افزود:"تهران شهر نقاشی" طرخحی است برای نقاشان حرفه ای در حوزه نقاشی دیواری که در آن 126 اثر از 110 هنرمند خلق خواهد شد.ما امسال فرصت حضور دانشجویان تصویر سازی را هم در خلال رویدادی با عنوان"دیوارنگاری رویش" فراهم کردیه امی که در آن قرار است 48 هنرمند تصویر ساز 75 اثر خود را در سطح شهر اجرا کنند. معاون فرهنگی و هنرهای شهری زیباسازی شهری گفت:ما در بخش مجسمه نیز جدای از طرح "بهارستان"35 اثر مجسمه در سطح شهر نصب خواهیم کرد و قرار است در بوستان حضرت مریم (س)ورکشاپی با مشارکت کودکان و نوجوانان در اجرای نقاشی دیواری برگزار می شود. موسوی گفت: ما هم چنین رویداد درخستستان " را نیز در بهار امسال داریم که با همکاری انجمن مجسمه سازان صورت گرفته است و در آن 35 هنرمند درخت های خشکیده یابان ولیعصر را رنگ آمیزی می کنند. فراخوان بین المللی برای طراحی نمای میدان ولیعصر(عج) در ادامه این نشست علیزاده در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وضعیت نمای میدان انقلاب و ولیعصر (عج) گفت:ما طی جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که به دلیل شلوغی میدان انقلاب نباید طرحی ارائه شود که آشفتگی را بیشتر کند به همین دلیل اثری که همه درباره ان اتفاق نظر داشته باشند هنوز وجود ندارد. او ادامه داد:ما طرحی را برای این میدان در نظر دشتیم که در ان از المان های اسلیمی بهره گرفته ایم و با توجه به نماد گنبدی از کاشی کاری فیروزه ای استفاده کرده ایم و قرار است 22 فواره به عنوان نمادی از 22 بهمن ماه در این میدان اجرا شود. مدیرعامل سازمان زیباسازی گفت: در مورد سازه میدان ولیعصر که پروژه عمرانی ان تا پایان امسال به اتمام می رسد ، ما قصد داریم با اعلام فراخوان و یا سفارش دادن به هنرمندان تا پایان سال آینده المانی را در این میدان جایگذاری خواهیم کرد.این موضوع باید تا شش ماه نخست سال آینده تعیین تکلیف شود و ما حتی در نظر داریم شکل این فراخوان را بین المللی کنیم و اگر هنرمند مسلمانی در خارج از ایران هم طرحی برای این میدان داشت بتواند طرح خود را ارائه کند و در صورت تایید این طرح را اجرایی خواهیم کرد. علیزاده گفت:ساخت سازه میدان ولیعصر باید طی جلسات توجیهی صورت بگیرد و نیاز به مذاکرات مداوم دارد و به نظر می رسد که ما باید به صورت کارگاهی این پروژه را اجرایی کنیم. او درباره طرح های تبلیغاتی و کمپین های سالیانه گفت:ما در سال جاری 23 کمپین برگزار کردیم که به 80 درصد از اهداف خود دست یافته ایم اما سازمان ها و ارگان های مربوط باید این پروزه را تکمیل کنند.او گفت این کمپین ها هم به صورت کارگاهی برگزار می شود و طراحی و جایگذاری آثار با تایید هنرمندان صورت می گیرد و ما به دلیل حفظ حقوق معنوی و برای بازکردن راه ارتباط هنرمندان با جامعه ما اسامی هنرمندان را هم در کنار آثارشان منتشر می کند. آماده خریداری خانه و آثار "ژازه تباتبایی" هستیم در ادامه موسوی درباره وضعیت موزه "علی اکبر صنعتی" و هم چنین موزه "ژازه تباتبایی" گفت:تقریبا 95 درصد از مرمت بنا و آثار موزه صنعتی توسط سازمان به پایان رسیده است. ما اختلافاتی با سازمان هلال احمر داریم چرا که معتقدیم این فضا باید به فضای موزه ای و فرهنگی بدل شود اما هلال احمر به دنبال استفاده از این موزه با کاربری اداری است. او گفت: این ملک متعلق به شهرداری نیست و ما قصد تملک ان را نداریم .ما حتی آثار را قالب گیری کردیم که 99 تابلو نقاشی و مجسمه های این موزه همگی از گزند تخریب به دور ماندند. ما دوست داریم به عنوان یک پروژه بزرگ فرهنگی موزه هر چه سریع تر بازگشایی شود و اختلاف بر سر بهره برداری است. معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی درباره منزل و موزه "ژازه تباتبایی " گفت:ما سال هاست که با توجه به نوع آثار و محل خانه و ارزش و اهمیت این هنرمند به این موضوع ورود کرده ایم.مشکل امروز بیشتر بر سر وضعیت ورثه است که اکثریت یا فوت کرده اند و یا در خارج از ایران به سر می برند و خوشبختانه می توانم بگویم مشکلات ثبتی این خانه حل شده است و ما امادگی داریم ملک پدری ، و خانه و آثار "ژازه تباتبایی" را خریداری کنیم. موسوی درباره توزیع طرح "بهارستان" در سطح شهر نیز گفت: ما به دنبال ایجاد یک گالری شهری به جز محور خیابان ولیعصر از تجریش تا راه آهن ف سعی در اجرا و توزیع این طرح در سایر نقاط شهر را داریم و امسال "بهارستان" در فضای گسترده تری عرضه می شود. پیشنهاد موزه "آتش نشان" را داده ایم در ادامه این نشست علیزاده درباره حوادث پلاسکو گفت:ما پیشنهاد کردیم که در صورت ساخت دوباره ساختمان پلاسکو موزه ای برای آتش نشان ها در محل این ساختمان احداث شود اما در همان زمان هم ما با فراخوان هایی که دادیم کمپینی را در حمایت از آتش نشان ها داشتیم. او ادامه داد:این کمپین همزمان با چهارشنبه آخر سال هم ادامه خواهد داشت اما در همان زمان ما تصمیم داشتیم در حوزه دیوارنگاری و مجسمه سازی فراخوانی را منتشر کنیم که به دلیل تکثر برنامه این فراخوان را به بعد موکول کردیم که به طرز شایسته تری انجام بگیرد. موسوی در ادامه گفت:ما بر اساس طرحی قبلی که در آن مجسمه ای از اتش نشان ها را برای جایگذاری در سطح شهر در نظر گرفتیم اما در رویداد بهارستان امسال هنرمندان طرح های بسیاری را در این باره داشتند که امیدواریم به خوبی اجرا شود. علیزاده در ادامه این نشست گفت:ما جشنواره ای هم در کنار رویداد "بهارستان" در نظر گرفتیم که در آن هنرمندان و مردم می توانند عکس های خود را که رویداد بهارستان ثبت می کنند برای ما ارسال کنند .ما در بخش خبر و گزارش هم به برگزیدگان این بخش جوایزی اهدا می کنیم. او ادامه داد:نکته دیگر آن که ما پنجمین سال است که به عنوان سازمانی پژوهش محور شناخته شدیم و با توجه به این موضوع ما انسال 163 کتاب در حوزه فضاهای شهری تالیف و ترجمه کردیم و در حال گرفتن مجوز از وزارت ارشاد هستیم تا بتوانیم با لوگوی خود این کتاب ها را منتشر کنیم. مدیرعامل سازمان زیباسازی در ادامه گفت: ما امسال خانه مادام توسو در خیابان لاله زار را بدل به موزه مشاهیر خواهیم کرد و خانه فولادوند هم به موزه خوشنویسی بدل خواهد شد.