پایگاه خبری الف 16 فروردين 1393 ساعت 10:35 http://alef.ir/vdcam6nua49num1.k5k4.html?221558 -------------------------------------------------- عنوان : دام رسانه ملی برای خودش بخش تعاملی الف - حسین اسدی -------------------------------------------------- اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند. متن : پخش مجموعه "کلاه قرمزی" به عنوان یکی از ویژه برنامه های پر مخاطب و ثابت چند سال اخیر رسانه ملی از شبکه دوم سیما امسال با حواشی و شایعات زیادی همراه بود؛ در ایامی که رقابت میان شبکه های سیما برای ربودن گوی مخاطبان حسابی بالا گرفته بود، "کلاه قرمزی" خبر ساز شد. کسانی که اخبار ویژه برنامه های نورزوی ۹۳ را دنبال می کردند حتماً از این حواشی کلاه قرمزی مطلع هستند. در روزهای پایانی سال ۱۳۹۲ که بازار ویژه برنامه های نوروزی حسابی داغ شده بود، گمانه زنی ها در خصوص پخش این مجموعه از شبکه دو سیما بسیار زیاد شد و هنگامی که مدیر پخش شبکه دو رسانه ملی از پخش کلاه قرمزی خبر داد؛ ایرج طهماسب کارگردان کلاه قرمزی از غیبت کلاه قرمزی در میان کنداکتور شبکه دو خبر داد و خبر از احتمال پخش خانگی این مجموعه پر طرفدار خبر داد؛ دو سال پیش و سال قبل، درست در همین روزها همین ماجرا تکرار شد. مدیران تلویزیونی برای پخش مجموعه پرطرفدار کلاه قرمزی در ایام نوروز اصرار داشتند و در نقطه مقابل، تولیدکنندگان این برنامه اعلام می کردند که توافقی صورت نگرفته و امسال کلاه قرمزی از تلویزیون پخش نمی شود. این اولین بار نیست که کارگردان مجموعه هایی که پای ثابت پخش از رسانه ملی هستند برای پخش خانگی اعلام آمادگی می کنند؛ مهران مدیری حدود سه سال پیش در پی عدم توافق با رسانه ملی پخش مجموعه سریال قهوه تلخ را به شبکه خانگی سپرد؛ گذشته از تحلیل و بررسی علل و عوامل گرایش کارگردانان و مدیران تولید به شبکه خانگی پخش در سال های اخیر، این رفتار "کلاه قرمزی" با خود حامل پیام هایی پند آموز و مفید برای مدیران رسانه ملی است؛ پیامی که امسال برای رسانه ملی گذشته از هزینه مادی تقریباً دو میلیارد تومانی خرید کلاه قرمزی، نکاتی دیگری با خود به همراه داشت. اما چند نکته پیرامون کلاه قرمزی... مجموعه "کلاه قرمزی" که پای ثابت برنامه های شبانه شبکه دو رسانه ملی طی سال های اخیر است، از یک محتوا و درون مایه ثابت بهره می گیرد. محور اصلی مجموعه "کلاه قرمزی" ایرج طهماسب و چند عروسک است که هر سال به تعداد آن ها افزوده می شود. آن طور که اعلام شده تفاوت عمده "کلاه قرمزی" ۹۲ با "کلاه قرمزی" ۹۳ افزوده شدن دو کاراکتر عروسکی به مجموعه است. کاراکترهای عروسکی "کلاه قرمزی" با یک تکیه کلام خاص و ثابت بازی می کنند. "کلاه قرمزی" در یک تصویر یا فریم بسته در یک دکور یا دو دکور ساده و ثابت فیلم برداری می شود. دکوری که نسبت به سال قبل تغییر عمده ای نمی کند. تیتراژهای ابتدایی و پایانی "کلاه قرمزی" ثابت مانده و تیم مدیریتی ونیروی انسانی این مجموعه نیز تقریباً بدون تغییر مانده است؛ مخلص کلام اینکه "کلاه قرمزی" نسبت به زمانی که برای اولین بار از رسانه ملی در نوروز روی آنتن رفته است، تغییر چندانی نکرده است و به عبارت دیگر "کلاه قرمزی" با تغییر و تحول کمی همراه است و به تبع هزینه تولید "کلاه قرمزی" نمی تواند نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته باشد. در همین ایام منتهی به نوروز شایعه فروش یک میلیارد تومانی "کلاه قرمزی" وجود داشت تا در روزگاری که رسانه ملی برای تامین منابع مالی خود دست به دامن هر شرکت و موسسه ای می شود، "کلاه قرمزی" برای رسانه ملی و مردم حدود ۲ میلیارد تومان ناقابل آب خورد! کلامی با "کلاه قرمزی"... "کلاه قرمزی" اولین بار به وسیله همین رسانه ملی ای که امروز خود دست به دامان "کلاه قرمزی" شده، معرفی و سرشناس شد، مخاطب پیدا کرد، رشد کرد و بالید. "کلاه قرمزی" امروز به مدد همین رسانه ملی و در بستر سیما به این جایگاه دست یافته و "کلاه قرمزی" حیات و تکامل خود را مدیون همین رسانه ملی است. "کلاه قرمزی" اگر از همان ابتدا می خواست دست به دامان پخش خانگی یا حتی سینما شود، نمی توانست "کلاه قرمزی" امروزی شود. پدران و مادرانی که امروز در کنار فرزندان شب های عید را با "کلاه قرمزی" سپری می کنند، خود در دوران کودکی به مدد رسانه ملی "کلاه قرمزی" را دریافته و با آن خو گرفته اند. کاش مدیران تولید این مجموعه پر طرفدار سادگی و بی آلایش "کلاه قرمزی" و پسر خاله را حفظ می کردند. کلام آخر با رسانه ملی: مدیران رسانه ملی باید فکری به حال این قضیه کنند؛ چرا که هر دم از این باغ بری می رسد و ممکن این است دامی که امسال برای رسانه ملی دو میلیارد تومان آب خورد در آینده گرفتاری های بیشتر و بزرگتری برای رسانه ملی به همراه داشته باشد. فارغ از آنچه که در این یادداشت بر"کلاه قرمزی" گذشت، در سال های اخیر خیلی از اشخاص و چهره ها با بالا رفتن از پله ترقی رسانه ملی سر ناسازگاری با این رسانه پیدا کرده اند و این برای رسانه ملی یک اخطار است.